W ostatnich latach opracowano i wdrożono nowe metody wytwarzania przekładni zębatych (m.in. obrabiarki CNC wyposażone w narzędzia z węglików spiekanych, sterowane komputerowo wycinarki wodne i laserowe oraz drukarki 3D).

Przekładnie zębate, obok przekładni cięgnowych (linowych, łańcuchowych, pasowych płaskich i pasowych klinowych) oraz przekładni ciernych, zalicza się do grupy przekładni mechanicznych.

Do ich zalet należą:

  • możliwość przenoszenia dużych mocy, sięgających 85 000 kW (np. przekładnia daszkowa w reduktorze BHS fi rmy Voith do napędu turbiny gazowej); następny w kolejności napęd łańcuchowy może przenosić ok. 5000 kW,
  • praca przy bardzo dużych prędkościach obwodowych (ok. 50 m/s),
  • bardzo wysoka sprawność (około 99% dla jednego stopnia przełożenia), najwyższa wśród wszystkich typów przekładni,
  • zwartość budowy,
  • stałość przełożenia przekładni (tę zaletę posiada jeszcze tylko przekładnia łańcuchowa); w innych przekładniach występują poślizgi zmieniające przełożenie przekładni,
  • stosunkowo niski koszt.

Ich wadami są natomiast:

  • głośność,
  • generowanie drgań,
  • przenoszenie napędu na stosunkowo
    niewielką odległość.

Czytaj dalej