Rynek maszyn vendingowych, wydających narzędzia, rozwija się intensywnie od kilku lat. W przedsiębiorstwach produkcyjnych wykorzystywana jest coraz częściej koncepcja wychodzenia z produktem do odbiorcy. Dla organizacji to przede wszystkim oszczędność czasu oraz środków potrzebnych do zarządzania bezpieczeństwem, a także spadek zużycia narzędzi i materiałów.

Vending oznacza wydawanie produktów bez udziału człowieka (personelu obsługującego), jest to tzw. wydawanie bezobsługowe. Specyfika branży vendingowej polega na tym, że dystrybutorem jest sam automat, nie istnieje bezpośredni nadzór człowieka nad dokonywanymi transakcjami. Dzięki automatom vendingowym możliwy jest dostęp do produktów 24 godziny na dobę, dlatego największe firmy światowe sięgają po rozwiązania vendingowe. Automaty vendingowe to zatem nic innego jak tzw. placówki dystrybucyjne, które pomagają monitorować stany produktowe i zarządzać nimi w sposób minimalizujący ryzyko postojów wynikających z niedostatecznej liczby produktów w maszynie bądź awarii sprzętu. Cechy, które wyróżniają automaty vendingowe na tle innych form dystrybucji, to przede wszystkim: prostota, wygoda, szybkość i bezpieczeństwo.

Dynamiczny rozwój branży na polskim rynku

Branża maszyn vendingowych w Polsce należy do najmłodszych sektorów gospodarki. Na rynku działają maszyny dystrybuujące: kawę, słodycze, biletomaty, parkometry, a coraz częściej spotyka się maszyny wydające artykuły BHP, stosowane w dużych przedsiębiorstwach. Oprócz producentów maszyn działają liczni dostawcy systemów, modułów i komponentów oraz surowców potrzebnych do produkcji maszyn, a także przedsiębiorstwa oferujące kompleksowe usługi w zakresie zarówno produkcji, serwisu, jak i dystrybucji artykułów. Technologia wytwarzania jest głównym czynnikiem budowania konkurencyjności przedsiębiorstw. Z tego względu prowadzone są różnorodne prace dotyczące postępu technologicznego w celu ulepszania i modernizacji istniejących technologii lub też wprowadzania zupełnie nowych, innowacyjnych rozwiązań. Wdrażanie innowacji wynika ze zmieniających się przepisów prawnych zwiększających bezpieczeństwo infrastruktury i człowieka, rosnących wymagań klientów, nacisków konkurencji oraz nieustannej chęci samodoskonalenia. Idea samoobsługowej sprzedaży jest niezmienna od kilkudziesięciu lat, jednak na rynku pojawiają się nisze produktowe, jak np.: narzędzia, elektronika, prasa, papierosy. Rynek vendingowy w Polsce to jeden z najmłodszych kanałów dystrybucji w sprzedaży bezpośredniej, który wciąż się rozwija w porównaniu do rynków europejskich.

Początki branży automatycznej dystrybucji

Początki tej branży sięgają 1997 roku; wtedy to w zakładach w Polsce swoją działalność rozpoczęła firma Temrex – DynaTech. Na początku była to produkcja wyłącznie maszyn biurowych, takich jak szafy BiClass czy regały karuzelowe, z czasem rozpoczęła się produkcja automatów szufladowych do dystrybucji narzędzi, które umożliwiały ich pobranie, zwrot do naprawy czy zwrot zużytych materiałów. Obecnie w ofercie firmy można znaleźć pełen wachlarz urządzeń do archiwizacji dokumentów, dystrybucji artykułów BHP, ale także wieże pionowego składowania czy automaty do dystrybucji leków.
Coraz większa dynamika rynku oraz lepiej wyedukowany i wymagający konsument wymuszają na przedsiębiorstwie Temrex – DynaTech tworzenie produktów zorientowanych na indywidualne potrzeby klientów. Aby sprostać wymaganiom, organizacja wychodzi naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom odbiorców z przejrzystą ofertą produktów i stara się być innowacyjna. Wychodzenie z produktem do odbiorcy w miejscach i sytuacjach, kiedy może on go szczególnie potrzebować, jest koncepcją wykorzystywaną coraz częściej w zakładzie produkcyjnym.

Przebieg procesu dystrybucji

Dzięki unikalnej konstrukcji automatów oraz ich zaskakującej pojemności maszyny można ustawić w ciągach komunikacyjnych oraz przy stanowiskach pracy obciążonych dużym zużyciem zasobów, co prowadzi do zwiększenia efektywności linii produkcyjnej. Jednocześnie kompaktowe wymiary, jak na tak pojemne jednostki magazynowe, pozwalają ustalić dowolnie punkty dystrybucji w miejscach najbardziej odpowiednich bez potrzeby reorganizacji stanowisk roboczych. Zastosowanie automatów umożliwia zdjęcie części obowiązków z głównego magazynu (magazyniera). Jednocześnie system wydawania identyfikujący karty pracownicze gwarantuje pełną kontrolę i ewidencję odbieranych produktów. Użytkownik loguje się do systemu przy użyciu ekranu dotykowego (poprzez wpisanie hasła), skanera linii papilarnych lub czytnika kart (używając dedykowanej karty zbliżeniowej). Operator systemu zarządza gospodarką narzędziową w zakresie magazynowania, wydawania i planowania. Urządzenia na ogół uzupełniane są przez pracowników (serwisantów) firmy oferującej zarówno automat, jak i produkty do automatu, zgodnie z opracowaną macierzą rozmieszczenia produktów, w sposób umożliwiający pracownikom korzystającym z dystrybutora pełny dostęp do niezbędnych narzędzi. Maszyny vendigowe dzięki zdalnemu dostępowi online i odpowiedniemu oprogramowaniu pozwalają na kontrolę minimalnych stanów magazynowych.

Automatyzacja magazynu narzędzi poprzez zastosowanie dystrybutorów samowydających

Magazyny są ogniwem łączącym poszczególne etapy procesu produkcyjnego. W magazynach jako łańcuchach transportowych zachodzą relacje wielu czynności związanych z transportem wewnątrzmagazynowym, jak również z zachodzącymi procesami, takimi jak komisjonowanie i konsolidacja, czy innymi procesami towarzyszącymi przepływowi informacji. Dobór metody kompletacji zamówień narzędzi ma ogromne znaczenie z punktu widzenia efektywności systemu vendingowego. Jest on silnie powiązany z rodzajem produktów, ich rotacją, liczbą sztuk czy ograniczeniami czasowymi.
Niewątpliwą zaletą automatyzacji magazynu narzędzi poprzez zastosowanie dystrybutorów samowydających jest również eliminacja błędów ludzkich, ponadto zmniejszone jest ryzyko uszkodzenia materiałów i narzędzi.

Wyposażenie automatycznych dystrybutorów

Urządzenia to elektromechatroniczne centra dystrybucyjne wyposażone m.in. w systemy informatyczne do gromadzenia i analizy danych oraz integracji systemów zarządzania, poprawiające efektywność pracy, umożliwiające obniżenie kosztów magazynowania oraz eliminację ludzkich błędów, a także w systemy bezpieczeństwa gwarantujące niezawodną, bezpieczną i spokojną obsługę automatu. W wyposażeniu automatów znajdują się również takie elementy jak: elektromagnesy, zespół pozycjonowania bębna, komputer diagnostyczny.

Korzyści płynące z wdrożenia automatów dystrybucyjnych

Główne korzyści wynikające z wdrożenia systemu vendingowego to przede wszystkim:

  1. kompleksowa analiza danych, pozwalająca na prognozowanie i raportowanie, które powodują sprawniejsze podejmowanie decyzji strategicznych,
  2. zwiększenie efektywności i optymalizacji działań produkcyjnych – gromadzenie informacji pozwalających na kontrolę zachowań pracowników i dokładną analizę ich potrzeb,
  3. lepsza komunikacja zewnętrzna i wewnętrzna oraz współpraca. Dobrze posegregowane i łatwo dostępne produkty są w zasięgu ręki w każdym momencie.  Dzięki regulowaniu dysponowania poszczególnych środków przedsiębiorcy mogą kontrolować ich zużycie, a pracownicy nie są w stanie wybierać produktów w nadmiarze i przyczyniać się do ich marnotrawstwa.

Źródło: Temrex – DynaTech



 

W związku z wejściem w dniu 25 maja 2018 roku nowych przepisów w zakresie ochrony danych osobowych (RODO), chcemy poinformować Cię o kilku ważnych kwestiach dotyczących bezpieczeństwa przetwarzania Twoich danych osobowych. Prosimy abyś zapoznał się z informacją na temat Administratora danych osobowych, celu i zakresu przetwarzania danych oraz poznał swoje uprawnienia. W tym celu przygotowaliśmy dla Ciebie szczegółową informację dotyczącą przetwarzania danych osobowych.
Wszelkie informacje znajdziesz tutaj.
Zachęcamy również do zapoznania się z naszą nową Polityką Prywatności.
W przypadku pytań zapraszamy do kontaktu z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem iodo@elamed.pl

Zamknij